Opinions are like assholes. Everyone has one.

Citatet är sagt av Dirty Harry i filmen Dödsspelet (1988). Det är också början på Nils Petter Sundgrens krönika "Opinions" i Allt om film, som min syrra fick hem i brevlådan i veckan. Det var första gången jag läste den och den innehöll massa roligt; recensioner, intervjuer, listor och krönikor. Jag tror att jag ska börja prenumerera på den.

Apropå Nils Petter Sundgrens krönika, så läste jag den för han är ju ändå väldigt insatt i filmbranschen och har varit det i x antal år nu. Jag tänkte att jag skulle försöka se objektivt på krönikan, trots att han har sagt att han tycker att man borde "införa ungdomsfria bioföreställningar", vilket jag tycker är helt fel. Ska det vara en 18-årsgräns på vissa filmer för att det finns vissa personer under 18 år som stör under filmvisningen? Är inte det att dra alla över en kam? För jag menar, det finns väl minst lika många över 18 år eller 80-åringar (som han själv) som stör under föreställningen. Vad sägs om en övre åldersgräns istället? Eller bara en gräns för griniga gamla gubbar som borde inse att de borde lämna över till nästa generation? Bara en idé.

Men det jag ville komma fram till var att han i sin krönika klagar på bloggare som skriver om film. "I många fall kan betydande intellektuellt underskott konstateras", skriver han. Så man har inte rätt att uttrycka sin åsikt om man nu skulle råka vara dum i huvudet? Eller förlåt, jag menar om man inte tycker som han gör. För det är väl så han menar?

Han klagar dessutom på Andrea Reuter och hur hennes språk "bidrog till att sänka Filmkrönikan". Förlåt, Nils Petter, men när du var programledare var det inte särskilt intressant att se programmet. Visst, jag föddes året du lämnade din programledarroll där, men jag har sett flera av programmen nu i efterhand, och jag måste säga att Andrea Reuter gjorde ett bra mycket bättre jobb än du. Självklart kan ingen leda Filmkrönikan bättre än vad Orvar Säfström gjorde, men Andrea hade intressanta åsikter och inlägg.

Om ni vill läsa både Nils Petter Sundgrens krönika och dessutom ett svar från Bloggywood som själva nämns i krönikan, kan ni klicka här. Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0