Filmtips: Love actually

Titel (år): Love actually (2003)
Genre: Komedi, drama, romantik
Skådespelare: Hugh Grant, Keira Knightley, Bill Nighy, Colin Firth, Martine McCutcheon m.fl.
Regissör: Richard Curtis
Ett citat: "But you know, the thing about romance is... people only get together right at the very end." - Sam
Betyg: 5 gröna skor

Love actually, ja. Det är ju en film som de allra flesta jag känner har sett, men den är så bra att jag känner att jag måste skriva en liten kärleksförklaring till den.
Filmen handlar om relationer människor emellan, för att beskriva det kortfattat. Den utspelar sig i bland annat London och Frankrike veckorna före jul och den består av flera olika småhistorier som flätas samman. Det är bland annat en historia om Englands nye premiärminister (Hugh Grant) som har lite småproblem med sitt nya jobb (eller snarare en viss medarbetare), om Colin Frissell (Kris Marshall) som vill åka till USA, eftersom han tror att det är enklare att få en flickvän där än i England och om Sam (Thomas Sangster) som är olyckligt kär i Joanna (Olivia Olson).

Love actually
sprider verkligen julkänslan och är mysig att se oavsett om det är juletid som nu eller bara mysigt filmväder. Efteråt lämnas, i alla fall jag, med en längtan att åka till London och fira jul. Men, som sagt, allt är ju bättre i filmens underbara värld.
 
Love actually (2003)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0